Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



tisdag 11 maj 2010

I lördags hade en björn ärende förbi BjennBua och vårt hus igen!
Den hade gått/sprungit längs vägen ett bra bit och hoppade av strax innan BB,
till höger in på gården.
Spåren syns till höger om Tyra om än inte så väl för jag tog den här bilden sent på dagen och då hade det ¨både snödd och regnat en skvätt.
-
Det kom två förväntansfulla brudar hit häromkvällen. NU skulle de se björn!
De hade middagen med sig och invaderade köket med glatt humör,
SÅ och jag fick bara sitta och titta och vänta in den goda maten!
(Inte dumt med sånt besök!)
De´hennan hadd väldans tur ifjol då de fick si två bjenna mens de va henen.
Se nånen skull e vål vär!
-
Vi för ut och bilspanade,både långt och länge på kvällen, men inte såg vi någonting.
Flesta gånger är det ju på det viset. Ett par björnskitar och tassavtryck lite här och där men inget annat. Tråkigt förstås.
Loke han fattade tycke för M och i tron att han är liten så vill han sitta i knä och mysa.
Men det är inte lätt att göra han till viljes så stor som han har blivit! 7 månader nu.
-
När det blivit mörkt så är det lite läskigt att gå över vägen till BB.
Skratt och slams.... för tänk om den står bakom knuten...
vilket inte är en omöjlighet!


Väl inne är det gött att vara, varva ner
och prata björn och dricka lite blåbärssoppa....


tills man blir så trött, så trött så det är bara snarklådan som gäller.
Kul att ha er här och välkommen tillbaka nästa år igen.
ps TACK för maten.

2 kommentarer:

Ann-Cathrin sa...

Tack själv Snällaste & Goaste Karin & S-Å, trevligt att umgås med Er, ett besök hos Er gör gott i Hjärta och Själ! Kram från A-C och Malla.

Malla sa...

Skriver under föregående talare..plus...Myspys å va me er!! Kommer GÄRNA nästa år igen..
Kramiz