Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



onsdag 5 maj 2010

Första bjennspanarna

Två glada upprymda kvinnor som fick se en björn bara 400 m från BjennBua när de kom i går kväll. De trodde knappt sina ögon!!!!
Spännande var det när de frampå nattkröken skulle ta sig från huset och över till B-Bua för att
sova. Med ficklampa, Tyra och pladder gick vi iväg....
När jag se´n skulle gå till mitt så trallade jag högt och ljudligt medans Tyra lyfte upp hals och huvud och tittade ner emot sjön...?!
Men det var bara ett orrhyssne som friade för fullt. Skönt.
Jag är på min vakt i dessa tider, björntider.
Kul att ni kom förbi och ändå roligare att ni verkligen fick se en björn.
-
Det röres i markerna nu och det åkes längs landsvägen av olika bilar med björnspanare i.
Utrustade med kikare och kameror.
Det är ett vårtecken här ute i obygden för annars är det nästan ingen trafik alls.
-
Igår såg jag spår efter en stor björn och den hade rullat runt i snön, det var en brunfärgad grop som visade det. Tyvärr ingen kamera med då.

2 kommentarer:

Malla sa...

OJ va spännande!! Längtar!!

Ingela sa...

Spännande var det verkligen. Vi såg många djur på vår resa men björnen var ju häftigast.

Kramar
Ingela