Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



lördag 24 april 2010

Jag har sett första bjenn för i år

Nu var det gjort, första bjennupplevelsen det här året.
I kväll spanade SÅ och jag av våra "säkra" ställen och mycke´riktigt rätt som det var kom en björn framhoppande på vägen, över broräcket från höger.
---
Bilden här är ifrån i fjol, vid samma tidpunkt, då en björn slagit en älgkalv och dragit den över bron och lämnat den på vägkanten.

Björnen jag såg i kväll kom alltså från höger och stannade till mitt på vägen och tittade på oss,
för en sekund. Sedan la den iväg med långa benet före över bron och hoppade in i skogen till vänster uppe i backen.

Vi ser vad den håller på med när vi kör över bron ! Ringar älg !
Mitt i åa står en älg, en yngre kalvlös ko, som förstenad, med vattnet skvalande runt benen.
Och där står den en timme, vädrande och lyssnande... vi håller koll och till slut smyger hon upp på den tunna å-isen och går med försiktiga, långa steg in på land. Jag andas ut för bjenn kom inte tillbaka då i alla fall. Vi såg fyra älgar till i närområdet så jag förmodar någon av dom får sätta livet till under den närmaste tiden.
---
Jag fick björnen på bild och även älgen där den står i vattnet, med mobilens hjälp och de kan jag inte föra över till dataapparaten!?
Klantigt kan tyckas, men så är det bara. Ska lära mej till veckan.
---
Nu börjar den tid när jag inte känns riktigt säker, inte ens på min egen gårdsplan.
Inga ensamma promenader, inga cykelturer och alltid vill jag att Tyra ska vara med mej ute.
Hon är min bjennförsäkring.

1 kommentar:

Malla sa...

Aj då...kan du inte föra över bilder...men HUUUUR ska du lära dej de då.. :-O
;-)
Härlig upplevelse iaf...hoppas man får nån sån snart!