Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



torsdag 18 mars 2010

Den här björnen kom lite för sent, för den gubbe som var ute för att få se en björn.


Det kom en karl till oss och undrade om vi sett någon björn nyligt eller visste om någon så där i största allmänhet. -Njää, vet om någon det gör vi men det går inte veta exakt var de befinner sig.

Vi satt vid köksbordet och fikade, säkert en timme, och kikade genom fönstret. Det har hänt otaliga gånger att vi sett björn genom just köksfönstret men inte denna gång.
Gubben tackade för sig och for iväg med sin bil.
SÅ gick ut samtidigt för att gå ner till sjön, ca 35 m, för att titta till båtarna. Han får då se hur den här björnen kommer sjöstranden rätt emot sig.
Då hämtade han mej och Tyra och vi hoppade in i bilen ( jag går absolut inte mot eller efter en björn så bilen var mitt skydd denna gång ) för att se vilket håll den skulle gå åt. Och den gick bara lungt strosande över vägen och upp emot kalytan som omger vårt hus. SÅ stannade bilen och vevade ner bilrutan till hälften för jag skulle ta kort och då kom Tyra som en projektil över axeln på SÅ och ut genom fönstret !? Vrålande, morrande och skällande, hon tyckte nog att det räckte med björnstudierna!
Då skulle den bort från gården.
Hur hon kunde klämma ut sig genom bilrutan begriper jag inte !?
Hon tål inte björn så inget är omöjligt, hon har en uppgift som hon sköter till punkt och pricka.
Alltnog, Tyra jagade bjenn all världens väg, igen.
Det hände i månaden maj 2008.

Inga kommentarer: