Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



torsdag 19 maj 2011

Kvällsbjenn och mårabjenn

Den 17 maj sent på kvällen fick jag se den här familjen igen.

Tre ungar och dess mamma. Jag har tittat på dem vid tre tillfällen så nu känner jag igen dem. Honan är ljus på nosen och en unge är mörkare än de andra två.

De syntes som det rördes överallt när de for uppför hygget.


---


Morgonen efter fick jag vara med om det jag sent ska att glömma!


Strax efter fem tittade SÅ ut och fick se en björn in på gården.


Han släppte ut Tyra och hon for iväg som en raket rätt på björnen.


Det enda sätt vi har är att släppa på hunden för att björnarna ska begripa att här är det inte bra att vara. Tyra hon är fenomenal att sätta fart på dom i vanliga fall. Den här gången var inget vanligt fall för den tog inte undan mer än 30 meter ovanför skogskanten som omger gården.


SÅ gick bort mot ladan för att se vad som hände medans Tyra skällde på för full hals.


Jag stog på bron i bara särken och följde med stigande spänning på vad som hände.


Kallt som tusan blev det så jag drog snabbt på mej en kalsong och en kofta. Är van att det går fort över och förbi när man får syn på björn och jag ville verkligen se vad Tyra skällde på.


SÅ vinkade att jag skulle komma och han visade att jag skulle vara tyst.... usch, nä jag går inte dit tänkte jag. Men ... nu eller aldrig skulle jag vara modig... jag ville ta kort, bevis. Tog kameran och smög iväg allt medan Tyra skällde på och hoppade runt hit och dit.




När jag kom fram till ladan och fick se vad SÅ tittade på trodde jag jag skulle svimma!??!


men lyfte kamran och tog den här bilden....


Jag var ca 25 meter framför ett björnhuvve som var stort som en 25 liters kastrull !


Usch o fy f-n!!! Det är mäktigt med stora björnar!


Ingen stans att gömma mej utan fullkomligt utlämnad i sark o kalsong till en jättebjörn!!!
SÅ pekade och ville jag skulle komma lite närmare honom för att få riktigt bra bilder men jag tordes inte, jag dallrade nog på det ställe jag stod.


Tog en kort till och sedan gick jag så sakta och tyst jag förmådde därifrån och sista biten sprang jag upp på brua.




SÅ blev så varse, tack vare Tyra, en björn till!!!


Han såg en ännu större en och han fick se björnporr!!!!!!!


De där två bumlingarna höll på göra smånallar!!!!!!

Inte undra på att de ignorerade Tyra!


Bara strax ovanför timmret var deras kärleksnäste denna tidiga morgon.


Den här såg inte jag och tur var det. Det räcker fullkomligt med honans huvud bakom gräsvallen för min del.


SÅ tog korten på hanen medans jag var i tryggt förvar på brua.

Man kan se honans bakdel bakom hans.




Här var det klart med älskogen och de vandrade lungt iväg.



Det är faktiskt andra gången det sker en parning, som vi vet om, vid vår gamla lada. För några år sedan hade vår son Rikard en ofattbar upplevelse just bredvid och omkring ladan. Det ska jag skriva om en annan gång.



---



Tycker att det är upplevelser mer än nödvändigt med björnarna runt vårt hus. Det är på tok för mycket björn och jag bor mitt i ett väldigt produktivt område där vi sett 10 ungar och spår efter ett par till den här våren.



Jag kan tro det blir svårt att skjuta några eftersom dessa ekipage är fredade.



NU VILL JAG INTE SE FLERA BJÖRNAR I ÅR!



Det räcker nu! Jag vill inte, törs inte gå ut på en vanlig jäkla promenad!


(klicka på bilderna så blir de större)


7 kommentarer:

elin sa...

Tänk att ni lyckats med kameran flera gånger i år! Jag är impad.

Malla sa...

MEN så häftigt!!! Helt fantastiskt!!

Musicmama sa...

Men vilka mäktiga djur å det e väl inte underligt om det skakar lite i benen mm när man e så nära - å vilka bilder det blev - Kanon! Kram till er i björnlandet!

Marcus S sa...

Helt makalöst fina bilder, men jag har också fullförståelse för att du är mkt rädd att gå ut Karin.

Marcus

Örjan sa...

Så dj..a häftigt...

Nedräkning då jag åker upp till Jämtland om exakt 5 dygn. Ska upp till Nordhallen först, men det blir Ström över Kristi F och tar mig en tur upp efter Vattudalen då.

karin sa...

Tack Marcus för du förstår mej. Det är det inte alla som gör!

Nu har jag cyklat 1,5 km mot byn med Tyra i band och SÅ i bilen körandes före och efter mej! Dubbelförsäkring.
K.

Lita sa...

Tackar för kaffe å pratstund!!
en film snutt på "din" ljusnosade björnhona me TRE små! från den 29 april!

http://www.youtube.com/watch?v=NyAAFAPr2h4

/C