Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



måndag 2 maj 2011

bjenn 2, 3 och 4 igen + nummer 7

Har ikväll sett fyra björnar, en binna med två ungar och en fullstor hanne!
Binnan med ungar var desamma som jag såg sist men på ett annat ställe. Det är roligt att känna igen sina "grannar", bli lite bekanta med varandra. Nu är jag det med den familjen!
Storbjörnen såg jag i utkanten av familjen men trodde inte mina ögon... blev någon timme senare varse han några kilometer bort och förstår då att jag sett rätt. Sådana där storstorbjörnar är maffiga att titta på! Har upplevt de som väldigt sävliga och långsamma men jag antar skenet bedrar!? Ungar är alltid roligt att titta på, de är så livliga och hoppar upp och ner och hit och dit.
Ikväll var det en stor sten som var extra kul att stå och vingla på och de mumsade på de växter som nu tittar upp ur jorden.

Efter den här lyckade spaningskvällen tog jag mej en varm, stärkande Irish Coffee!
De känn på nervan att va bjennspanar!

Några bilder blev det inte. Jag har för dålig utrustning och för dåligt tålamod.
Jag vill helst bara titta för ofta försvinner de ur ens synfält fort som bara den.

I morgon är en ny dag och kanske nya björnupplevelser för mej.

2 kommentarer:

Örjan sa...

Det är inte lätt att sitta nere på kontoret i Stockholm och läsa om dina äventyr...

Man vill bra gärna lasta in kameraprylarna, slänga sig i bilen och bränna upp till er.

Kommer upp under Krisit Flygarhelgen, men den är ju tyvärr sen i år.

Det är klart blir det någon extraordinär björnobs kanske man måste åka upp en helg innan :)

karin sa...

Gör som du känner Örjan!
Det är synliga nu innan löven, vettu!