Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



söndag 12 juni 2011

Två björnar till... och ett lo!

På nationaldagen åkte jag ner på jobbet och efter nå´n kilometer kom jag i håg vad jag glömt...

en sladd till datan... vänder i brådska , och ser då en mindre björn på vägen framför mej.


Jag som inte vill se flera... men tar upp mobilen och hinner ju som vanligt inte ta kort när jag kommer närmare bytet!!!! Sååå, om man kollar noga, är det en bjenn på vänster sida långt bort på vägkanten.


Jaha, färden fortsätter och i Hillsand ser jag hur något brinner, något stort och när jag kommer till Vedjeön står det brandbilar fulla vägen.

Hemskt för de som blir drabbade av brand. Säjer det av egen erfarenhet.
När jag får åka vidare möter jag ett lodjur utanför den byn som sakta och värdigt promenerar över vägen och vidare in i skogen.


Då bestämmer jag mej för att köra sakta resten av vägen ner till Ström.


Kan säja att jag sett många,många björnar så lodjuret är mycke´mer märkvärdigt för mej.


---




Björngrottan i Lycksele besökte jag den här veckan och det trevligt.


Jättefina målningar bildade en fond där man sedan fick vara med om ett annorlunda bildspel.


En fantastisk berättarröst som guidade i tänkvärda funderingar om allas rätt till livet. Till det liv man ursprungligen är född till och vilka problem som uppstår när man börjar äga saker och andras, djurs, liv. Väldigt tänkvärt.







Kent Larsson som äger, driver och bor i Björngrottan.

Du vet, han från första Robinson.



Jättegod lax åt jag där och kan rkommendera ett besök om du har vägen förbi i sommar.

Han kommer att sluta den här verksamheten efter detta år. Sa han.




OCH när jag for hem därifrån dagen efter tror du inte jag, med kamrat AC, får se en BJÖRN


utanför Hoting, Stornästet.


Nu räcker det.

Inga kommentarer: