Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



fredag 3 juni 2011

Har bäddat och snyggat upp i BjennBua för i morgon kommer det gäster.

Det är nästan lika fint som på bilden som jag lånat från Ullabenulla.


Ingen björn har jag sett sedan jag var modig och tog kort på jättehonan och bra är det!

Men igår eftermiddag var det en bjenn bakom ladan igen.

Den bamsen hade något lurt för sig..... den spårade en älg, lungt och metodiskt..... skulle nog ha sig en stek till kvällsvard??? SÅ fick så klart se den.

Han har näsa för bjenn kan man säga. Han har nog sett björnar vid ett 60-tal tillfällen bara i år.

Det verkar inte klokt !???

Jag kan bara hoppas att några stryker med när björnjakten startar.


Björnkram på Dej som kikar in hit och

jag skulle bli glad om jag fick se en kommentar om/när/var/hur Du stött på en björn.



4 kommentarer:

Örjan sa...

Hej Karin,

Måste berätta den här trots att jag själv inte har haft turen att se en bjenn.

En av grabbarna ner i Nordhallen var nere vid mellanån och fiska häromkvällen. Då såg han en älg som sina över ån och tänkte inte mer på det.

Sen kom det en annan älg och vadade över ån och då börja han fundera... Mycket riktigt det första var en björn.

Det finns tydligen ett naturligt ställe där djuren går över ån och där brukar tydligen de fåtal björnar som finns här gå över.

Örjan sm varit ut och suttit mit i en Hökugglefamilj på 7 fåglar i 5 timmar idag. Kolla facebook för en bild eller två :)

karin sa...

Intressant att se hur björn o älg lever nära varandra fast det är med risk för livet, för älgen!!!
Kul att du berättade.

Ska kolla fb direkt. Du tar så fantastiskt fina, vackra bilder.
Här finns en hornugglefamilj som en granne faktiskt fått, iaf en av ugglorna, på kort.

Anonym sa...

Hej Karin!

Vi har varit i Svaningen över helgen, men tiden går så fort så när jag äntligen åkte till dej då hade du åkt och jobba, bättre tur nästa gång. När Maria och barnen åkte hem i går kväll fick de se en björn( en fjol eller tvåårs unge)vid storbacken, de hade tittat på honom länge men när vi kom hade han lufsat i väg upp mot brittas. KUL, Jens var eld och lågor. Sköt om dej tills vi ses! Kram från Anna Wallberg.

karin sa...

Tänk att tiden har så bråttom att man inte hinner det man vill?
Hos oss var det också full fart när Rikards "nya" familj var på besök. Det är ju så roligt att vara tillsammans. Jobbet tar för mycke´tid av fritiden!
Kul att de fick se en nalle och då särskilt för Jens. Hoppas på att kunna råkes nästa gång. K.