Här kommer jag att samla mina möten och upplevelser med Ursus Arctos, alltså den svenska brunbjörnen som har sin hemvist runt vår husknut och då menar jag verkligen det ordagrannt. Jag bor mitt i ett område där björnhonor tycker det är perfekt att föda upp sina ungar i och de ställer till problem för mej. Jag gillar dem och beundrar dem för deras livskonst, klokskap och utseende! De är ju så fina,gulliga och maffiga men jag vill inte det ska vara för många. Min gubbe har 2011 haft 65 björn-obsar och jag har 35 !? i vårt närområde!



torsdag 21 april 2011

bjenn nr 2, 3 och 4

- klicka på bilderna så förstoras dom-



Jahaja, nu har jag studerat en binna med två ungar.

-

Ca klockan 15.30 var vi på hemväg, per bil från byn, när Tyra talade om att det var något som luktade hemskt gott.... SÅ han tittade då till lite extra

och tror du inte på tusan att hun´n hade rätt!!

Ute på en kalyta lufsade mamman med två jättefina ungar.Tittade på dom i en kvart och fipplade med kameran för att kanske kunna ta ett kort!!

Men ris och jox var i vägen så det blev inte så bra.

Om du tittar noga så syns björnarna iallafall.

När björnar rör sig över stock och sten ser det ut som dom rinner, böljar fram.

Det är häftigt!


6 kommentarer:

elin sa...

Heja, tänk att dom fastnade på bild!!

Malla sa...

JIHOO!!!å va ja längtar till 12-13 Maj!!!! Hoppas man har tur å få se då!!! Kram

Karolina Sundqvist sa...

Jag håller med Elin... Kul att de fastnade på bild... men läskigt att dom var så nära! Påsk-kramar

Örjan sa...

Nu skulle man vara ledig ett par veckor och åka upp och lufta kameran...

karin sa...

Jag förstår dej Örjan! Du kunde fått fantastiska bilder en sån här gång.

Ingela sa...

Har härliga minnen från förra årets björnspaningstur.
Kram Ingela